måndag 18 november 2013

Lärkontrakt

Mitt mål

Mitt mål med kursen är att prova på och sammankoppla olika distributionsformer på ett bra och snyggt sätt. Jag vill även gå in djupare på Youtube och analysera de olika "youtube kändisarna".
Jag har funderat på hur jag ska göra och hur jag vill göra genom kursen. Jag vill inte pressa mig själv för mycket om jag ska kunna lära mig något. Det gör jag när jag lärt mig "grunden".


Tjänster

Blogg - Skriva om Youtube (www.szantoxd.blogspot.se)
Youtube - Prata om Twitch (www.youtube.com/bloggszanto)
Twitch - Streama om blogg (www.twitch.se/szantoxd)


Essä

Min essä kommer att rikta in sig på Youtube-kändisar. Hur hamnade de där? Och det visar min titel om essän: Kändisskap på Youtube. Jag själv lägger ut filmer. Men jag förstår inte hur en simpel film kan få så mycket mer viewers än en annan. Eller speciellt hur en person lyckas, medan en annan person som gjort exakt samma sak inte gör det. Vissa människor på Youtube lever på att fortsätta lägga ut videos. Som exempel har vi Pewdiepie, en vanlig kille som valde att lägga ut filmer då han spelar olika spel.


Val av tjänster

Mina val av tjänster är de tjänster som jag får ut mest av, om jag väljer den typ av essä att skriva om. Folk som lägger ut filmer på Youtube (beroende vad typ av filmer), så streamar de oftast också. Och den bästa streaming sidan just nu enligt mig är Twitch.se.
Jag visste från början att jag ville skriva något som har med video att göra. Så Youtube var redan en självklarhet. 


Källor


Blogg



Filipsson, Jens (2011) 13 tips på ämnen att blogga om!, Webbhjälp.se [Blogg] 210211 Tillgänglig: http://webbhjalp.se/tips-inspiration-amnen-blogga/ [181113]


Youtube

Harling, Jordan (2013). Ways Youtube celebrities have raised money for charities. Reasondigital.com [blogg] Tillgänglig: 
http://www.reasondigital.com/blog/152/Ways-YouTube-celebrities-have-raised-money-for-charities/ (151113)


Twitch 

Twitch. (2013) Frequently asked questions. Twitch.tv. [Elektronisk] Tillgänglig:
http://sv.twitch.tv/p/faqpayment (151113)


Vetenskaplig artikel


Lange, G Patricia (2007). Publicy Private and Privately Public: Social Networking on Youtube. [Elektronisk]. Online Library. Tillgänglig: 
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.2007.00400.x/full [181113]




1 kommentar:

  1. Dina tjänster är OK men du behöver se över dina källor och hur du anger dem. det räcker inte med bara en länk för att uppfylla Harvardmodellens krav.

    SvaraRadera